Головна » Статті » Твори із розвитку звязного мовлення » Твори із розвитку звязного мовлення 10 клас |
Культура Київської Русі #Корені українського народу сягають часів, які передували добі Київської Русі. Своїми витоками наш народ тісно пов’язаний з історією слов’ян. У далекому минулому постала усна народна творчість доби Київської Русі. Відтоді до нас дійшли легенди й перекази, дружинні, святкові, весільні пісні, билини, колядки, прислів’я, приповідки. Чудовими пам’ятками давньоруської народної творчості є билини. Вони ос-півують мужність і хоробрість богатирів, котрі самовіддано боронили рідну зем-лю від ворогів. Твори усної народної творчості у всіх народів передували творам писемним, першими з яких у Київській Русі стали літописи. Із виникненням писемності в Київській Русі почали записувати найвизначніші історичні факти. Записува-ли їх або дуже стисло, або у вигляді розгорнутих оповідань («сказань»). Згодом ці записи були об’єднані й розміщені у хронологічному порядку. Отже, літопи-сами називається зведення у хронологічній послідовності («за літами») коро-теньких записів і докладних розповідей про історичні події. Раннє виникнення літописів є свідченням високої культури давньоруської де-ржави вже від початку її існування. На думку деяких дослід-ників, найдавніший літопис було створено за часів Аскольда у другій половині IX століття. Але він не зберігся. Першим літописом, що дійшов до нас, є «Повість минулих літ», створе-ний на початку XII століття. Ориґінальна література Київської Русі представлена не тільки літописами. До її популярних жанрів належать церковні проповіді, повчальні та урочисті. Але перлиною давньоруської літератури є «Слово о полку Ігоревім». Пам’ятки давньоруської літератури свідчать про поширення освіти в Київсь-кій Русі ще до прийняття християнства. Після цієї знаменної події піклування про освіту взяли на себе держава й церква. За князювання Володимира Свя-тославича в Києві існувала державна школа, в якій навчалися діти «нарочитої чаді» — найближчого оточення князя. Існувала школа й при Софійському со-борі. Саме тут було засновано першу відому на Русі бібліотеку й відкрито кни-гописну майстерню, де переписувалися й перекладалися книги, привезені з Ві-зантії та Болгарії. Хист і виняткова майстерність були притаманні руським будівничим. Вони зводили чудові споруди з дерева, каменю й цегли. Основним будівельним ма-теріалом слугувало дерево. Але існували на Русі і кам’яні споруди. Найдавні-ший кам’яний палац, відомий під назвою «палац княгині Ольги», було виявле-но археологами на Старокиївській горі. У літописі він згадується під 945 роком. Та головна окраса міст Київської Русі — церкви. Протягом 989–996 рр. у Києві зводився храм Богородиці. Цю величну церкву назвали Десятинною. Вона була розкішно прикрашена: стіни розписано фресками, мозаїкою, для оздоблення використовувався мармур. Літописи називали її «мраморяною». Справжнього розквіту досягло містобудування за князювання Ярослава Муд-рого. 1037 року в Києві збудовано найбільший собор держави — Софію Київсь-ку. Крім богослужінь у цьому храмі справлялися урочисті державні церемонії, укладалися договори. Тут саджали на престол київських князів, хоронили їх. За часів Ярослава споруджуються головні міські ворота столиці — Золоті ворота з надбрамною церквою. Проте будівництво розгорталося не тільки у стольному граді. У Чернігові було зведено Спаський собор, за зразком Софії Київської буду-валися собори святої Софії у Новгороді та Полоцьку. Наприкінці XI ст. споруди-ли Михайлівську церкву та Єпископські ворота у Переяславі. На західних кор-донах Київської держави, у Перемишлі, було збудовано палац та білокам’яну круглу церкву-ротонду. Разом із архітектурою високого рівня досягло образотворче мистецтво Київсь-кої Русі — мозаїка й фреска, іконопис та книжкова мініатюра. Шедеврами сві-тового значення є мозаїки Софійського собору. Найбільше вражають серед них зображення Христа Вседержителя та Богоматері Заступниці («Оранта»). Крім мо-заїк для оздоблення використовувалися фрески. Довершені фрески Софійського собору та інших храмів тієї доби багато розповідають про життя й побут давніх русичів. У Києві, Чернігові, Галичі та інших містах існували іконописні майстерні. Ікони писалися на дерев’яних дошках і були в усіх церквах, малювали їх за пев-ними канонами. Зовсім не кожний митець мав право писати ікони. За часів Ярослава Мудрого, коли великого авторитету набула книга, розквітла книжкова мініатюра. Так, «Остромирове Євангеліє», написане у 1056–1057 рр., прикрашене чудовими заставками та трьома витонченими мініатюрами. Багатою була Київська Русь на музичні таланти. З письмових джерел відомо про виконання при дворах князів і бояр світської музики, співу та про забави скоморохів. Надзвичайно цінними для вивчання мистецтва музики є фрески Софії Київської. На одній з них зображено музиканта, який грає на смичковому інструменті, що нагадує скрипку. На іншій фресці двоє музикантів сурмлять у сурми, третій грає на флейті, четвертий б’є в тарілки, п’ятий перебирає стру-ни, шостий грає на багатострунному інструменті, схожому на арфу. Творцем культури Київської Русі був насамперед народ. Саме цей народ і зберіг культуру давніх русичів у часи татаро-монгольської навали, саме він зміг відродити її у період відродження слов’янських держав. | |
Переглядів: 361 | |