Головна » Статті » Довідник школяра. Готуємось до ЗНО » Готуємось до ЗНО: Власне висловлення (твір- роздум) |
Як написати власне висловлення (твір-роздум) Тести зовнішнього незалежного оцінювання передбача- ють створення власного висловлення на запропоновану тему. Випускник має показати уміння аналізувати поставлену в темі проблему, подати власне бачення і розуміння її, аргу- ментуючи висловлені думки; виявити знання з української літератури, історії, мистецтва, суспільного життя; грамотно сформулювати і написати твір певного обсягу, дотримую- чись логіки і правил побудови тексту. Що треба знати і вміти, щоб написати власне висловлен- ня логічно, аргументовано, грамотно, оригінально? Почнемо з відповідей на питання: Що таке текст? Яка його структура? За якими принципами твориться текст? У книзі «Українська мова. Короткий тлумачний словник лінгвістичних термінів/ За ред. С. Я. Єрмоленко. — К., 2 001» подано таке тлумачення: «Текст — (лат. textum — зв’язок, побудова, тканина) — зв’язне письмове чи усне повідомлен- ня, що характеризується змістовою і структурною цілісніс- тю й завершеністю, орієнтацією автора на певного адресата. Складниками тексту виступають речення, а також лексико- граматичні засоби зв’язку речень у цілісну комунікативну одиницю». Тобто текст — це сукупність речень, які зв’язані за змістом і розташовані в певній послідовності. У тексті наявне розгортання думок, подання більшого об- сягу інформації, ніж у реченні. Усі ці думки пов’язує одна тема, і це визначає структуру тексту (композицію). Композиція тексту має такі складники: вступ (теза, ан- титеза), основна частина (розгортання думки), висновок (кінцівка, підсумок теми). Кожен із цих складників може бути розгорнутим (коли текст великий) і мати, у свою чергу, таку саму структуру. Текст поділяється на абзаци — відносно закінчені і пов’язані змістом частини тексту, що складаються з кіль- кох речень. Перше речення абзацу, як правило формулює думку, яка розгортається, аргументується в наступних ЗРАЗКИ ТВОРЧИХ РОБІТ реченнях абзацу. Тобто абзац, — це частина тексту, об’єднана мікротемою — окремим питанням, яке розглядається серед інших в темі. Речення у зв’язному тексті пов’язані між собою логікою викладення думок. Граматично це втілюється в граматично- му зв’язку між реченнями. Такий зв’язок буває послідовним і паралельним. Послідовний (ланцюговий) спосіб з’єднання речень у тек- сті: кожне наступне речення за смислом і будовою пов’язане з попереднім, доповнює його зміст, поступово розвиваючи тему. Наведемо приклад: За зовнішнім виглядом піхта на- гадує ялину. Як і в ялини, в неї густа крона. Обриси крони нагадують конус. Через конусоподібну форму крони піхту легко сплутати з ялиною. (В. Петров) Паралельний спосіб з’єднання речень у тексті: речення пе- редають події, що відбуваються одночасно або чергуються одна за одною. Приклад такого способу з’єднання речень: Лаврін проворно совав заступом по землі. Карпо ледве володів руками, неначе сердився на свого важкого й тупого заступа. Веселому, жартівливому меншому братові хотілося говорити; стар- ший знехотя кидав йому по кілька слів. (І. Нечуй-Левицький) Поєднання послідовного та паралельного утворює зміша- ний спосіб з’єднання речень у тексті: Настала осінь. Вона хазяйнує скрізь. Убрала золотом сади, ліси, парки, а дахи будинків припорошила сріблястим інеєм. Та іноді пригріє со- нечко, й сліду від паморозі не лишиться. Тоді прижене осінь звідкілясь хмари. Вони затулять сонечко і бризнуть на зем- лю холодним дощем. Залежно від характеру мовлення текст має такі різнови- ди: опис (словесне зображення зовнішнього вигляду когось чи чогось), розповідь (подання інформації про те, що, де, коли і з ким відбулося) і роздум (виклад міркувань, суджень, оцінок певних явищ, предметів, подій). Саме твір-роздум і доведеться написати випускникам на зовнішньому незалежному оцінюванні. Як створити такий текст — власне висловлення на запропоновану тему? За якими принципами воно будується? По-перше, уважно прочитайте тему майбутнього твору і визначте в ній ключове слово (те, що формує головну дум- Як написати власне ви слов лення (твір -роз дум) ку теми). Ви можете погодитися або не погодитися з вислов- ленням, мати свою думку щодо зазначеної проблеми — це і буде відправним моментом для формулювання власних міркувань за поданою темою. По-друге, чітко сформулюйте основну думку вашого висловлення, яку точку зору на поставлену проблему ви будете аргументувати: це буде теза вашого твору. Теза може бути сформульована на самому початку твору або після короткого прологу — цей композиційний рівень стане вступною части- ною вашого твору. Теза складається найчастіше з одного ре- чення. Актуалізовану в ній проблему треба прокоментувати, власну позицію вдало аргументувати. По-третє, як випливає з попереднього пояснення, для доведення власної думки треба дібрати вдалі аргументи: іс- торичні факти, приклади з літературних творів, власний до- свід тощо. Наведення доречних історичних прикладів робить ваші міркування переконливими і свідчить про поінформованість автора роздуму, різнобічність його знань. Приклади з творів художньої літератури виявляють обізнаність зі світовою лі- тературою, мистецтвом слова, збагачують міркування і під- силюють авторську позицію. Якщо поставлена в темі твору проблема дозволяє навести приклади із власного життєвого досвіду, робіть це обмірковано, але тільки після того, як про- звучали аргументи з історії та літератури. Аргументи з будь-якого джерела мають бути вдалими, доцільними, вагомими, тобто такими, щоб вони сприяли доказові зазначеної в тезі проблеми і демонстрували вашу вікову і громадянську компетентність і рівень освіченості. Крім того, аргументи мають логічно вписатися у текст вашо- го твору, тоді вони будуть переконливими. По-четверте, щоб викладення ваших думок було логіч- ним, слідкуйте за послідовністю аргументів, пов’язуйте на- ступну думку з попередньою, використовуйте доречні фак- ти. Логічно побудований текст буде сприйнятий читачем саме так, як того хотів автор: його позиція буде зрозуміла і переконлива. Іще один критерій правильної організації тексту — послідовність викладу думок. Щоб цього досягти, наступне ЗРАЗКИ ТВОРЧИХ РОБІТ речення має розгортати думку, оголошену в наступному. Цьому сприяють вставні слова і словосполучення, які ви- являють змістову і емоційну позицію автора (на мою дум- ку, мені здається, на жаль, на щастя тощо), визначають послідовність застосованих аргументів (по-перше, по-друге, з іншого боку тощо). По-п’яте, закінчивши аргументувати зазначену на по- чатку твору тезу, напишіть висновок. Він має бути більш конкретним, ніж теза: ваша позиція тепер чітко визначена, поставлена проблема розв’язана. Вимоги до висновку такі: 1) конкретність, 2 ) послідовність щодо попередніх мірку- вань, 3) логічний зв’язок із тезою. Підсумовуючи сказане, складемо план роботи над ство- ренням власного висловлення (твору-роздуму): 1. Уважно читаємо тему і виділяємо в ній ключове слово. 2. Формулюємо основну думку майбутнього твору. 3. Добираємо аргументи. 4. Логічно і послідовно будуємо текст. 5. Робимо логічний висновок. Працюйте спершу в чернетці: складіть план майбутнього твору-роздуму; сформулюйте аргументи у вигляді коротких тез; напишіть текст, дотримуючись усіх зазначених вище вимог, не забуваючи, що обсяг вашого твору також обмеже- ний 2 00–250 словами. Закінчивши роботу, перевірте напи- сане ще раз і тільки тоді переписуйте у бланк Б. Якщо всі зазначені умови виконані, а створене вами влас- не висловлення, крім того, грамотне орфографічно і пункту- аційно, успіх вам гарантований. | |
Переглядів: 249 | |