Головна » Статті » Довідник школяра. Готуємось до ЗНО » Готуємось до ЗНО: Власне висловлення (твір- роздум)

Як написати власне висловлення (твір-роздум)

Як написати власне висловлення

(твір-роздум)

Тести зовнішнього незалежного оцінювання передбача-

ють створення власного висловлення на запропоновану тему.

Випускник має показати уміння аналізувати поставлену

в темі проблему, подати власне бачення і розуміння її, аргу-

ментуючи висловлені думки; виявити

знання з української

літератури, історії, мистецтва, суспільного життя; грамотно

сформулювати і написати твір певного обсягу, дотримую-

чись логіки і правил побудови тексту.

Що треба знати і вміти, щоб написати власне висловлен-

ня логічно, аргументовано, грамотно, оригінально?

Почнемо з відповідей на питання: Що таке текст? Яка

його структура? За якими принципами твориться текст?

У книзі «Українська мова. Короткий тлумачний словник

лінгвістичних термінів/ За ред. С. Я. Єрмоленко. — К., 2 001»

подано таке тлумачення: «Текст — (лат. textum — зв’язок,

побудова, тканина) — зв’язне письмове чи усне повідомлен-

ня, що характеризується змістовою і структурною цілісніс-

тю й завершеністю, орієнтацією автора на певного адресата.

Складниками тексту виступають речення, а також лексико-

граматичні засоби зв’язку речень у цілісну комунікативну

одиницю».

Тобто текст — це сукупність речень, які зв’язані за змістом

і розташовані в певній послідовності.

У тексті наявне розгортання думок, подання більшого об-

сягу інформації, ніж у реченні. Усі ці думки пов’язує одна

тема, і це визначає структуру тексту (композицію).

Композиція тексту має такі складники: вступ (теза, ан-

титеза), основна частина (розгортання думки), висновок

(кінцівка, підсумок теми).

Кожен із цих складників може бути розгорнутим (коли

текст великий) і мати, у свою чергу, таку саму структуру.

Текст поділяється на абзаци — відносно закінчені

і пов’язані змістом частини тексту, що складаються з кіль-

кох речень. Перше речення абзацу, як правило формулює

думку, яка розгортається, аргументується в наступних

ЗРАЗКИ ТВОРЧИХ РОБІТ

реченнях

абзацу. Тобто абзац, — це частина тексту, об’єднана

мікротемою — окремим питанням, яке розглядається серед

інших в темі.

Речення у зв’язному тексті пов’язані між собою логікою

викладення думок. Граматично це втілюється в граматично-

му зв’язку між реченнями. Такий зв’язок буває послідовним

і паралельним.

Послідовний (ланцюговий) спосіб з’єднання речень у тек-

сті: кожне наступне речення за смислом і будовою пов’язане

з попереднім, доповнює його зміст, поступово розвиваючи

тему. Наведемо приклад: За зовнішнім виглядом

піхта на-

гадує ялину. Як і в ялини,

в неї густа крона. Обриси крони

нагадують конус. Через конусоподібну форму крони піхту

легко сплутати з ялиною. (В. Петров)

Паралельний спосіб з’єднання речень у тексті: речення пе-

редають події, що відбуваються одночасно або чергуються одна

за одною. Приклад такого способу з’єднання речень: Лаврін

проворно совав заступом по землі. Карпо ледве володів руками,

неначе сердився на свого важкого й тупого заступа. Веселому,

жартівливому меншому братові хотілося говорити; стар-

ший знехотя кидав йому по кілька слів. (І. Нечуй-Левицький)

Поєднання послідовного та паралельного утворює зміша-

ний спосіб з’єднання речень у тексті: Настала осінь. Вона

хазяйнує скрізь. Убрала золотом сади, ліси, парки, а дахи

будинків припорошила сріблястим інеєм. Та іноді пригріє со-

нечко, й сліду від паморозі не лишиться. Тоді прижене осінь

звідкілясь хмари. Вони затулять сонечко і бризнуть на зем-

лю холодним дощем.

Залежно від характеру мовлення текст має такі різнови-

ди: опис (словесне зображення зовнішнього вигляду когось

чи чогось), розповідь (подання інформації про те, що, де,

коли і з ким відбулося) і роздум (виклад міркувань, суджень,

оцінок певних явищ, предметів, подій).

Саме твір-роздум і доведеться написати випускникам на

зовнішньому незалежному оцінюванні.

Як створити такий текст — власне висловлення на запропоновану

тему? За якими принципами воно будується?

По-перше, уважно прочитайте тему майбутнього твору

і визначте в ній ключове слово (те, що формує головну дум-

Як написати власне ви слов лення (твір -роз дум)

ку теми). Ви можете погодитися або не погодитися з вислов-

ленням, мати свою думку щодо зазначеної проблеми — це

і буде відправним моментом для формулювання власних

міркувань за поданою темою.

По-друге, чітко сформулюйте основну думку вашого висловлення,

яку точку зору на поставлену проблему ви будете

аргументувати: це буде теза вашого твору. Теза може бути

сформульована на самому початку твору або після короткого

прологу — цей композиційний рівень стане вступною части-

ною вашого твору. Теза складається найчастіше з одного ре-

чення. Актуалізовану в ній проблему треба прокоментувати,

власну позицію вдало аргументувати.

По-третє, як випливає з попереднього пояснення, для

доведення власної думки треба дібрати вдалі аргументи: іс-

торичні факти, приклади з літературних творів, власний до-

свід тощо.

Наведення доречних історичних прикладів робить ваші

міркування переконливими і свідчить про поінформованість

автора роздуму, різнобічність його знань. Приклади з творів

художньої літератури виявляють обізнаність зі світовою лі-

тературою, мистецтвом слова, збагачують міркування і під-

силюють авторську позицію. Якщо поставлена

в темі твору

проблема дозволяє навести приклади із власного життєвого

досвіду, робіть це обмірковано, але тільки після того, як про-

звучали аргументи з історії та літератури.

Аргументи з будь-якого джерела мають бути вдалими,

доцільними, вагомими, тобто такими, щоб вони сприяли

доказові зазначеної в тезі проблеми і демонстрували вашу

вікову і громадянську компетентність і рівень освіченості.

Крім того, аргументи мають логічно вписатися у текст вашо-

го твору, тоді вони будуть переконливими.

По-четверте, щоб викладення ваших думок було логіч-

ним, слідкуйте за послідовністю аргументів, пов’язуйте на-

ступну думку з попередньою, використовуйте доречні фак-

ти. Логічно побудований текст буде сприйнятий читачем

саме так, як того хотів автор: його позиція буде зрозуміла

і переконлива.

Іще один критерій правильної організації тексту — послідовність

викладу думок. Щоб цього досягти, наступне

ЗРАЗКИ ТВОРЧИХ РОБІТ

речення має розгортати думку, оголошену в наступному.

Цьому сприяють вставні слова і словосполучення, які ви-

являють змістову і емоційну позицію автора (на мою дум-

ку, мені здається, на жаль, на щастя тощо), визначають

послідовність

застосованих аргументів (по-перше, по-друге,

з іншого боку тощо).

По-п’яте, закінчивши аргументувати зазначену на по-

чатку твору тезу, напишіть висновок. Він має бути більш

конкретним, ніж теза: ваша позиція тепер чітко визначена,

поставлена

проблема розв’язана. Вимоги до висновку такі:

1) конкретність, 2 ) послідовність щодо попередніх мірку-

вань, 3) логічний зв’язок із тезою.

Підсумовуючи сказане, складемо план роботи над ство-

ренням власного висловлення (твору-роздуму):

1. Уважно читаємо тему і виділяємо в ній ключове слово.

2. Формулюємо основну думку майбутнього твору.

3. Добираємо аргументи.

4. Логічно і послідовно будуємо текст.

5. Робимо логічний висновок.

Працюйте спершу в чернетці: складіть план майбутнього

твору-роздуму; сформулюйте аргументи у вигляді коротких

тез; напишіть текст, дотримуючись усіх зазначених вище

вимог, не забуваючи, що обсяг вашого твору також обмеже-

ний 2 00–250 словами. Закінчивши роботу, перевірте напи-

сане ще раз і тільки тоді переписуйте у бланк Б.

Якщо всі зазначені умови виконані, а створене вами влас-

не висловлення, крім того, грамотне орфографічно і пункту-

аційно, успіх вам гарантований.

Категорія: Готуємось до ЗНО: Власне висловлення (твір- роздум) | Додав: uthitel (26.07.2018)
Переглядів: 249 | Рейтинг: 0.0/0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]